Tuesday, June 2, 2009

kerana aku, kau, kita, MANUSIA.

tak perlu terpekik2 mengaku benci. aku benci orang talam dua muka. aku benci orang kutuk belakang. aku benci orang sibuk hal orang. kerana aku, kau, kita sama2 pernah melakukannya. jangan cuba yakin kan aku yang kau lain, kerana aku menyaksikannya dengan mata kepala aku sendiri. kerana aku menyaksikan betapa talam dua muka nya kau, betapa kau kutuk dia di belakangnya, betapa kau paling juara ambil tau hal orang. mungkin kau juga pernah melihat aku melakukan perkara yang sama. kerana aku, kau, kita, MANUSIA.

kadang2 aku pelik. kadang2 aku terfikir. kenapa? kenapa orang yang baik2, yang wajar terpekik2 mengaku benci tidak pernah pula memekik? tetapi mereka yang sedar, yang tahu mereka salah seorang dari MANUSIA yang tidak pernah terlepas dari melakukan perkara itu yang menjerit beriya2. tapi kini aku tahu jawapannya. mereka benci akan diri mereka sendiri. kerana mereka juga melakukannya.dan itulah yang membezakan antara kita dan orang baik2.aku yakin dengan itu.

jangan risau, aku letak diri aku juga dalam situasi ini. kerana aku sedar, aku juga MANUSIA. sekarang barulah terbuka luas pemahaman aku tentang MANUSIA2 lain di sekeliling aku. sekarang barulah aku tahu siapa kamu. dan aku tujukan ini untuk aku, kau, kita, MANUSIA.

p/s: mood ayat2 novel sebelum memulakan pembacaan stephenie meyer ;p

9 comments:

Anonymous said...

nice post raihan! i really agree with u!

Anonymous said...

u must not only consider people talking..or u talking about people..
u have to know why.
coz we r human..agree..
but..what if the reason is strong?
u wont know why people talk..except that kaki sebok..
But, if a human talk behind ur back..
It's either they r wrong or u r wrong..rite?
Go on with life..(tak mati pon kalu org kutuk kita or kita kutuk org..juz dpt dosa la..haha..)

amira said...

i pon rasa manusia tau ckp benci itu benci ini tak tengok diri sendiri dulu (i pon manusia jgk) thats y kena selalu nasihat2 each other =)

raihan said...

anonymous: thanx ;)

munira: jgn salah faham, post ni bkn utk pasal kutuk mengutuk. itu mungkin yg tersurat. yg tersirat nya, kita selalu benci pada benda yg kita sendiri buat. pasal dosa pahal tu, ALLAH saja yg tahu ;)

amira: u got my point! marilah slng ingat mengingatkan ;D

Anonymous said...

kih3..no..it juz a point of view la raihan..no offence k?;)

btw, i got ur point..:)

foodislove said...

yeh betol tu. i benci gila gila kat talam 2 muka. tak tau kenapa nak buat gitu. tak tau apa yang dipikir dalam kepala otaknya. mental ke apa pun tak tau lah. yang peliknya sekejap hot and cold . benchiiii.

♥ aNNa ♥ said...
This comment has been removed by the author.
♥ aNNa ♥ said...

I was like, HUH???
Of kos pelik gile cuz dat is SO not like ur own style of writing! HAHA.
& yea, pple who talk back r CHICKENS!
no one's perfect =)

raihan said...

munira: nothing taken ;) glad u got my point too ;))

winnie: hahah. biasalah. nama pun manusia, macam2 perangai macam2 kerenah. layannnnn kan je ;)

captain: i knowwwww. sekali sekala jadi puitis ni seronok kott. hahaha. agree! nobody's perfect ;D